Friday 6 April 2012

Pengenalan tentang Akses dan Ekuiti

PENGENALAN

Sistem pendidikan memainkan peranan yang sangat penting dalam pembangunan negara. Pendidikan yang berkualiti dan cemerlang merupakan salah satu usaha yang boleh membangunkan generasi bangsa yang akan menjulang nama negara pada masa akan datang selaras dengan hasrat Wawasan 2020 untuk meningkatkan status negara Malaysia sebagai sebuah negara yang sedang membangun kepada sebuah negara perindustrian yang maju sepenuhnya menjelang tahun 2020. Matlamat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang tahun 2020 dapat dilaksanakan melalui pembangunan sumber manusia yang lengkap, seimbang, bersepadu dan menyeluruh. (Ahmad Fauzi, 1997)


Ini bermakna, proses pembangunan sumber manusia seharusnya memastikan tidak terdapat mana-mana golongan di dalam negara kita yang tercicir atau diabaikan. 


Untuk mencapai matlamat pembangunan sumber manusia yang yang lengkap, seimbang, bersepadu dan menyeluruh, maka sistem pendidikan seharusnya berupaya menyediakan peluang yang secukupnya kepada semua lapisan masyarakat khususnya pelajar. 


Salah satu penumpuan penting yang perlu diberikan adalah memastikan pendidikan haruslah diberi sama rata kepada semua pelajar tanpa mengambil kira bangsa, etnik, budaya dan amalan atau cara hidup.

No comments:

Post a Comment