Monday 9 April 2012

Isu-isu berkaitan Perguruan (Interaksi Sosial)

4) INTERAKSI SOSIAL


Pendidikan adalah lebih sinonim dengan suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan perhubungan atau komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid-muridnya. Di dalam kelas, guru merupakan medium utama dalam mendidik pelajar untuk berjaya. Guru sering dianggap model kepada pelajar. Guru dijadikan contoh atau teladan yang baik bagi pelajar-pelajarnya. Namun begitu, apabila guru menunjukkan sikap negatif pada murid maka kepercayaan pelajar kepada guru akan menurun.


Sebagai contoh, penggunaan bahasa yang kasar dan kesat di dalam kelas hanya membuatkan pelajar berasa tidak selesa di dalam kelas sekaligus mengakibatkan pelajar hilang motivasi untuk menuntut ilmu. Selain itu, sikap guru yang garang serta suka menghukum juga boleh membantutkan minat pelajar untuk belajar apatah lagi untuk berinteraksi dengan guru bagi bertanyakan soalan yang kurang faham. Secara tidak langsung, situasi tersebut boleh menimbulkan masalah kebimbangan dikalangan pelajar untuk mempelajari matematik.


Tambahan pula, mata pelajaran matematik sering dianggap mata pelajaran yang membosankan dan kurang digemari dikalangan pelajar. Sehubungan itu, akan mengakibatkan kegagalan akses dan ekuiti dalam pendidikan khususnya pendidikan matematik. Guru perlu sentiasa bersikap positif kepada pelaj-pelajar, dengan menggunakan percakapan-percakapan yang baik, budi pekerti yang halus dan lemah lembut, sehinnga terbukalah hati para pelajar untuk menerima ilmu guru dengan baik. Tutur kata atau arahan yang baik yang disampaikan secara teratur dan berkesinambungan juga dituntut dalam Islam, seperti firman Allah S.W.T.


Bermaksud: Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangannya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit.(Abdullah, 2003) Adalah lebih baik jika hukuman digantikan dengan kata-kata nasihat yang mana boleh mempertingkatkan motivasi pelajar dalam pembelajaran. Pemberian pengharagaan kepada usaha yang ditunjukkan oleh pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik khususnya juga merupakan teknik untuk meningkatkan motivasi pelajar.


Menurut Abuddin (2001), apabila terdapat di antara pelajar kita bersungguh-sungguh dalam pembelajarannya atau pelajar-pelajar yang cemerlang, sebaiknya guru memberikan hadiah di samping sumbangan kewangan secara percuma yang manfaatnya akan kembali kepada mereka sendiri. Ini adalah kerana pelajar-pelajar yang menerima hadiah itu akan merasa bangga, disamping mereka akan berusaha mengambil erti dalam pemberian itu. Dalam buku beliau turut disertakan hadis yang menyokong kenyataan beliau iaitu: “Berlumba-lumbalah dalam soal memberikan hadiah, sebab hadiah itu dapat menghilangkan keraguan dalam hati” (al-Turmuzi)

No comments:

Post a Comment