Monday 9 April 2012

Isu-isu berkaitan Pelajar (Pelajar Berpencapaian rendah)

5) PELAJAR BERPENCAPAIAN RENDAH


Guru-guru yang sibuk mengejar silibus secara realitinya akan meninggalkan pelajar yang lemah terus dibelakang. Pelajar-pelajar yang lemah ini dapat dikenalpasti melalui rekod prestasi mereka, pemerhatian guru ataupun melalui ujian. Pelajar lemah atau yang berpencapaian rendah ini menghadapi kesukaran untuk memberi perhatian kepada langkah yang terlibat dalam penyelesaian masalah. 


Mereka dapat menyelesaikan soalan yang melibatkan satu langkah tetapi tidak dapat menyelesaikan soalan yang melibatkan banyak langkah penyelesaian. Contohnya mereka dapat mencari nilai sudut jika hanya melibatkan nombor sahaja, tetapi jika nilai sudut itu diwakilkan dengan nilai seperti 2y 3y, pelajar ini tidak akan dapat untuk menyelesaikan masalah ini. 


Pelajar berpencapaian rendah juga mempunyai masalah untuk mengingati langkah penyelesaian dan mempunyai masalah 12
keupayaan visual-ruang, iaitu lemah untuk system garis lurus, garis nombor, menentukan arah dan mengagak jarak. Pelajar berpencapaian rendah akan menerima pendekatan P&P yang sama dengan pelajar normal lain. 


Oleh sebab itu, mereka akan terus lemah dalam matematik dan yang paling penting mereka juga akan lemah dalam kemahiran asas seperti pecahan dan peratus yang penting untuk meneruskan pengajian ke peringkat tinggi dan untuk kegunaan seharian.

No comments:

Post a Comment