Monday 9 April 2012

Isu-isu berkaitan Pelajar (Penghafalan sebelum kefahaman)

2) PENGHAFALAN SEBELUM KEFAHAMAN


Pelajar masa kini lebih senang menghafal jalan kerja tanpa memahami konsep terlebih dahulu. Oleh itu mereka tidak akan dapat menguasai keseluruhan topik, mereka juga akan mempunyai masalah jika diberikan soalan aplikasi, selain itu mereka tidak akan dapat menerangkan mengapa mereka menggunakan sesuatu langkah jalan kerja untuk menyelesaikan sesuatu soalan itu. 


Apabila pelajar-pelajar ini menghafal, mereka tidak akan dapat memberi anggaran untuk menyemak jawapan. Contohnya bagi topik janjang aritmetik, jika pelajar menghafal rumus bagi mencari sebutan ialah Tn=a+(n-1)d, maka jika sesuatu masa mereka terlupa rumus ini, mereka tidak akan dapat menjawab soalan untuk mencari nilai sebutan. Tetapi jika mereka memahami konsep, tanpa rumus sebutan ini mereka tetap dapat mencari nilai sebutan kerana setiap sebutan merupakan hasil tambah nilai sebutan sebelumnya dengan nilai d. 


Oleh itu, dapat dikatakan bahawa pelajar yang menghafal akan mempunyai kebolehcapaian yang terhad terhadap mata pelajaran matematik.

No comments:

Post a Comment