2) PENGHAFALAN SEBELUM KEFAHAMAN
Pelajar masa kini lebih senang menghafal jalan kerja tanpa memahami konsep terlebih dahulu. Oleh itu mereka tidak akan dapat menguasai keseluruhan topik, mereka juga akan mempunyai masalah jika diberikan soalan aplikasi, selain itu mereka tidak akan dapat menerangkan mengapa mereka menggunakan sesuatu langkah jalan kerja untuk menyelesaikan sesuatu soalan itu.
Apabila pelajar-pelajar ini menghafal, mereka tidak akan dapat memberi anggaran untuk menyemak jawapan. Contohnya bagi topik janjang aritmetik, jika pelajar menghafal rumus bagi mencari sebutan ialah Tn=a+(n-1)d, maka jika sesuatu masa mereka terlupa rumus ini, mereka tidak akan dapat menjawab soalan untuk mencari nilai sebutan. Tetapi jika mereka memahami konsep, tanpa rumus sebutan ini mereka tetap dapat mencari nilai sebutan kerana setiap sebutan merupakan hasil tambah nilai sebutan sebelumnya dengan nilai d.
Oleh itu, dapat dikatakan bahawa pelajar yang menghafal akan mempunyai kebolehcapaian yang terhad terhadap mata pelajaran matematik.
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... Blog ini dibina untuk memenuhi tugasan kursus SME 6044 - ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK dan akan diselia oleh Prof. Dr. Marzita Puteh. Kami berharap perkongsian ilmu daripada blog ini dapat di ulas atau diberi cadangan bagi menambah baik. Terima kasih kerana sudi melawat dan jangan lupa untuk menjadi 'follower'.
Ri sme 6044
View more documents from Nur Hayati.
Akses ekuiti
View more PowerPoint from yatt87
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment