4) SISTEM SOALAN PEPERIKSAAN
Soalan peperiksaan ‘boleh dipilih’ menyebabkan pelajar hanya mempelajari topik-topik tertentu. Contohnya soalan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) matematik kertas 2 bahagian B, pelajar boleh memilih 4 soalan daripada 5 soalan yang diberikan. Setiap satu soalan itu mewakili satu bab. Oleh itu, pelajar akan mengambil langkah untuk hanya mempelajari 4 bab ini dan meninggalkan 1 bab daripada 5 soalan ini yang mereka anggap susah. Guru-guru juga ada yang hanya mengajar 4 bab ini sahaja daripada 5 soalan ini kerana mereka tidak sempat untuk menghabiskan silibus.
Guru-guru mengajar dengan lebih memfokuskan kepada peperiksaan, maka guru-guru ini akan mengambil langkah untuk mengajar apa yang perlu sahaja kerana guru-guru tiada masa untuk mengajar ‘lebih-lebih’. Pelajar juga akan meminta guru untuk mengajar apa yang perlu sahaja kerana mereka juga tiada masa dan minat untuk belajar ‘lebih-lebih’. Contohnya untuk nilai pi=3.142, guru akan meminta pelajar menghafal sahaja nilai ini tanpa memberitahu nilai ini sebenarnya merupakan nilai nisbah ukur lilit bulatan kepada diameternya.
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... Blog ini dibina untuk memenuhi tugasan kursus SME 6044 - ISU KONTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK dan akan diselia oleh Prof. Dr. Marzita Puteh. Kami berharap perkongsian ilmu daripada blog ini dapat di ulas atau diberi cadangan bagi menambah baik. Terima kasih kerana sudi melawat dan jangan lupa untuk menjadi 'follower'.
Ri sme 6044
View more documents from Nur Hayati.
Akses ekuiti
View more PowerPoint from yatt87
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment