Wednesday 30 May 2012

Ulasan Artikel 5

Tajuk : Peranan Kepimpinan Guru Dalam Mempengaruhi Iklim Bilik Darjah

Sinopsis

Kajian mengenai kepimpinan guru di dalam bilik darjah masih kurang dikaji dalam kalangan penyelidik berbanding kajian tentang peranan dan kepimpinan Guru Besar dan Pengetua di sekolah. Oleh itu, jurnal oleh Rahmad Sukor Ab. Samad dan Shahrir Jamaluddin dari Universiti Malaya ini amat sesuai dikaji oleh semua pemimpin bilik darjah terutama peranan guru dalam mempengaruhi iklim bilik darjah. Memandangkan guru adalah yang paling rapat dengan pelajar berbanding Guru Besar atau Pengetua sekolah.
Kebanyakan guru mempunyai ketidaktepatan persepsi mengenai kepimpinan bilik darjah. Melalui pembacaan artikel ini, didapati guru beranggapan bahawa Guru Besar dan Pengetua atau kata lainnya pentadbir sekolah yang bertanggungjawab dalam hal berkaitan dengan kepimpinan walhal kepimpinan sebenar adalah terletak di bahu guru itu sendiri iaitu sebagai pemimpin pengajaran manakalan pentadbir hanyalah sebagai penyelaras. Guru terlalu mengutamakan pengurusan bilik darjah sahaja iaitu dari segi pengurusan pengajaran dan pembelajarn dan sedikit pengurusan kelas dalam hal-hal berkaitan kebersihan dan disiplin bilik darjah tanpa mengutamakan kepimpinan bilik darjah. Menurut penulis artikel ini, kemungkinan yang berlaku kerana program latihan guru yang lebih berfokus kepada amalan didalam pengurusan bilik darjah.
Kebanyakan contoh tentang maksud kepimpinan yang penulis artikel kemukakan adalah berpandukan kepada orientalis dan pemikir barat. Begitu juga tentang konsep kepimpinan guru sebagai pemimpin pengajaran yang berkait dengan pengajaran dan pembelajaran termasu pembelajaran profesion guru-guru dan juga perkembangan pelajar. Pentadbir dilihat berperanan dalam memberi arahan, sumber dan sokongan kepada guru dan pelajar bagi meningkatkan amalan pengajaran dan pembelajaran di sekolah, secara tidak langsung meyerlahkan peranan guru sebagai pemimpin pengajaran. Seterusnya kepimpinan itu sendiri mempunyai hubungan secara langsung dengan proses-proses pengajaran di mana guru, pelajar dan kurikulum saling berkait rapat antara satu sama lain. Kepimpinan pengajaran guru inilah akhirnya bertindak sebagai pemnagkin pembelajaran pelajar.

Kritik Artikel

Artikel ini menceritakan mengenai kepimpinan guru dalam mempengaruhi iklim bilik darjah. Isu yang dibincangkan amat menyeluruh dan pelbagai aspek telah disentuh dan dibincangkan dengan berkesan dan menarik. Ia jelas membincangkan tentang bilik darjah sebagai entiti kecil di sekolah yang sebenarnya merupakan penyebab berjaya atau tidaknya sekolah tersebut dalam mencapai matlamat dan dasar yang ditentukan iaitu visi dan misi sekolah. Kegagalan guru sebagai agen kepimpinan dan kegalagan murid di bilik darjah amnya akan mempengaruhi pencapaian atau kejayaan sekolah sebagai sau organisasi. Perlu diingat guru adalah juga pentadbir dan pengurus di sekolah.

Perbincangan tentang bagaimana strategi kepimpinan sekolah, kepimpinan guru di dalam bilik darjah perlu dilakukan sebaiknya yang juga akan melibatkan kepimpinan pelajar dalam memperkuat dan mengukuhkan lagi sistem dan struktur organisasi sekolah. Antaranya ialah :
1) Sistem Pengawasan Sekolah
2) Sistem Ketuab Darjah / Pengerusi Bilik Darjah, dan
3) Sistem Ketua Kumpulan / Pengerusi Ko Akademik atau Kokurikulum

            Terdapat beberapa kekuatan artikel ini seperti maksud kepimpinan bilik darjah, kepimpinan bilik darjah yang berkesan, factor mempengaruhi iklim bilik darjah juga telah dihuraikan dengan begitu jelas dan konsisten dengan definisi sebenar akan konsepasas kepimpinan secara global.

            Hasrat dan wawasan Dasar Pendidikan Negara yang menjadi tonggak sistem pendidikan Negara ini akan tercapai dengan mudah sekiranya perkara-perkara tersebut dapat dilaksanakan oleh pentadbir sekolah lebih-lebih lagi oleh guru sebagai focus kepimpinan di bilik darjah.

            Artikel ini lebih kuat jika penulis dapat menyelitkan konsep kepimpinan dan kepinan pendidikan menurut kaca mata atau pandangan Islam kerana Islam adalah satu cara hidup, ia dapat merangkumi segenap aspek kehidupan :
“Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin bertanggungjawab atas pimpinanya”- Hadis al Bukhary
“Tujuan pendidikan adalah untuk seseorang individu berkembang secara menyeluruh serta berbudi pekerti mulia, sifat berani, sabar serta menghormati orang lain”- Imam al Gahazali

            Cadangan tentang kemahiran dan kepimpinan yang menjadi amalan pentadbir sekolah dan diperturunkan kepada guru dalam konteks kepimpinan di bilik darjah pula adalah cadangan yang baik daripada penulis. Sekolah akan dikategorikan cemerlang sekiranya pihak pentadbir juga mengambil berat memimpin guru kearah kemerlangan dalam program pengajaran dan pembelajaran. Isu mengambil berat ini merangkumi penilaian guru dan pelajar, iklim sekolah, kurikulum, pengurusan sumber, kaedah membuat keptusan, matlamat pengajaran jangka pendek ? jangka panjang, sokongan komuniti sekolah dan masyarakat, komunikasi antara pentadbir dan guru sekolah.

             Kekurangan artikel ini dapat dilihat dari segi sasaran pembaca iaitu hanya berfokuskan kepada pemimpin atau pentadbir di sekolah dan guru-guru. Artikel ini akan menjadi lebih baik sekiranya penulis mengaitkan usaha sama antara pihak lain supaya sasaran pembaca tidak hanya tertumpu kepada satu atau dua pihak sahaja malah boleh mensasarkan kepada orang ramai tentang peri pentingnya kepimpinan di dalam sesuatu organisasi.

            Pada akhir artikel ini, penulis ada membincangkan tentang cabaran dan halangan yang medatang dan berharap dapat membuka peluan bagi pengkaji lain merungkai bagaimana cara untuk mengatasinya bagi memastikan kaedah-kaedah yang dicadangkan dapat dilaksanakan dengan baik dan berguna di peringkat sekolah.

Bibliografi

Ismail Mustafa (2008). Kepimpianan Pendidikan Teori dan Amalan.
            Shah Alam : Penerbitan Seri Kota.
Kementerian Pendidikan Malaysia (1988). Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Guru Besar dan Guru. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

No comments:

Post a Comment