Tuesday 29 May 2012

Ulasan Artikel 2

Tajuk Artikel : Penguasaan 3M
Penulis : Khairina Yasin, Wartawan pendidikan Berita Harian
Artikel : Bicara Akademia-Berita Harian
Link : http://suhaimi87go.blogspot.com/2009/11/3m-3r-reading-writing-arithmetic-issue.html





Sinopsis :

Artikel ini merupakan hasil penulisan salah seorang wartawan Berita Harian iaitu Khairina Yasin yang menulis pandangan Dekan Fakulti Pendidikan, Univerisiti Malaya, Prof Dr Saedah Siraj mengenai keperluan kaedah pengajaran dan pembelajaran berbeza bagi mengatasi masalah penguasaan asas membaca, menulis dan mengira (3M) dikalangan murid sekolah.
Prof Dr Saedah Siraj memulakan bicara dengan menjelaskan kegagalan menguasai 3M merupakan cabaran getir dunia pendidikan hari ini. Kegagalan mengatasi masalah ini terutama dikalangan pelajar Tahun Satu akan berlarutan ke peringkat seterusnya. Timbul persoalan di manakah silap dan kekurangannya. Beliau mengakui pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran bagi mengatasi masalah ini. Namun hingga kini masih gagal mencapai matlamat kerana perlaksanaan yang tidak menyeluruh serta kurang komitmen dari pengurusan sekolah.
Pada pandangan Prof Dr Saedah Siraj, menyisihkan mereka bukanlah langkah yang baik malah hanya akan menambah masalah di kemudian hari. Terdapat juga pendapat menegaskan ibu bapa juga memainkan peranan penting membantu murid lemah. Berdasarkan kajian lepas ,langkah penyaringan dan pengesanan awal merupakan tindakan awal yang perlu diambil bagi mengenalpasti program pemulihan yang bersesuaian dengan mereka serta meletakkan mereka pada kelompok yang betul. Ini kerana setiap kelompok mempunyai pendekatan P&P yang berbeza. Oleh itu, beliau menegaskan bahawa pencarian kaedah P&P mengikut kelompok perlu ditekankan oleh Kementerian Pelajaran melalui kajian peringkat akar umbi dengan merujuk faktor yang mempengaruhi masalah penguasaan 3M  dalam setiap kelompok.
Sebagai contoh yang diberikan ialah, dalam kes anak Orang Asli yang sukar fokus dalam pembelajaran. Kelompok ini menghadapi masalah hubungan antara pemikiran dengan pergerakan mata namun boleh diatasi dengan penggunaan  alat muzik dalam proses P&P. Ini kerana mereka lebih peka dengan pendengaran. Melalui kajian luar negara banyak menyatakan kaedah ini dianggap berkesan untuk kelompok tersebut.
Manakala bagi golongan pendidikan khas, Prof Dr Saedah Siraj mencadangkan penglibatan ibu bapa dalam mengikuti perkemabangan anak adalah sangat dituntut bagi mengesan kelemahan diperingkat awal. Perkara yang mengcewakan apabila ramai ibu bapa cuba menafikan anak mereka bermasalah dan merasakan tidak perlu dibantu. Masalah kelompok ini kebiasaannya tidak dapat diajar dengan cepat kerana pemikiran tidak dapat membaca huruf tertentu.
Di akhir bicara, Prof Dr Saedah Siraj menegaskan selain guru dan murid, pihak lain juga perlu bekrjasama mengatasi masalah ini termasuk sekolah dan ibu bapa. Beliau menegaskan perlaksanaan harus diambil tindakan yang progresif di peringkat awal bukan pada peringkat yang telah jauh tercicir.

Ulasan dan Komentar:

Artikel ini menerangkan secara ringkas isu menguasai 3M. Isu ini merupakan cabaran getir dunia pendidikan kini yang dikhuatiri berlarutan jika tiada tindakan wajar diambil. Bagi menangani maslah ini, telah dicadangkan langkah awal iaitu dengan melaksanakan penyaringan dan pengesanan awal murid yang tidak menguasai 3M dan dimasukkan pada kelompok yang sama kelemahan. Kemudian P&P dilakasanakan secara berbeza mengikut kesesuaian kelompok supaya kelemahan mereka dapat diatasi secara berperingkat. Artikel ini menegaskan kajian dari peringkat akar umbi wajar dijalankan bagi mengenalpasti pendekatan P&P yang bersesuaian mengikut kelompok. Ditegaskan juga masalah ini bukan hanya menjadi tanggunjawab guru malah memerlukan kerjasama semua pihak terutama sekolah dan ibu bapa.
Saya besetuju bahawa isu penguasaan 3M wajar diberi perhatian segera. Bersesuaian dengan hasrat Kementerian Pendidikan yang telah dinyatakan dalam Pembangunan Pendidikan 2001-2010, iaitu pembangunan pendidikan rendah bermatlamat untuk menyediakan infrastruktur yang sesuai dan rnencukupi bagi melaksanakan pendidikan wajib pada peringkat rendah; mengurangkan kadar keciciran; meningkatkan kemahiran membaca, menulis, dan mnengira(3M). Menurut  Prof Dr Saedah Siraj, bagi mencapai hasrat menguasai 3M, pelbagai pihak perlu memainkan peranan terutama sekolah, ibu bapa dan guru. Penerimaan dan pemahaman seseorang pelajar banyak dipengaruhi oleh kaedah dan penyampaian seseorang guru yang bersistematik dan berkesan. Keberkesanan kemahiran guru dalam mengendalikan isi pengajaran dan cara penyampaian kepada para pelajar dapat menarik minat mereka untuk belajar sekali gus dapat mengatasi kelemahan secara berperingkat. Menurut Johdi(2007), pembelajaran akan berjalan dengan lancar, menarik dan berkesan sekiranya guru menggunakan pelbagai kaedah yang bersesuaian dengan isi pelajaran dan kemahiran yang akan dicapai oleh murid. Manakala bagi pihak ibu bapa juga perlu memberi kerjasama dalam mebantu anak menguasai kemahiran asas berkenaan.

Pada pendapat saya, kekuatan artikel ini ialah penyusunan ayat yang ringkas, jelas dan mudah difahami. Kekuatan isi kandungan pula terletak pada cadangan yang diutarakan bagi mengatasi masalah penguasaan 3M yang sangat releven dan wajar dilaksanakan. Namun, kelemahan artikel ini pula ialah tiada rujukan ilmiah yang menyokong padangan yang dibicarakan. Selain itu data-data empirikal juga tidak disertakan untuk menyokong pandangan. Secara keseluruhan, artikel sesuai dibaca oleh semua pihak terutama golongan guru, sekolah dan ibu bapa kerana ia dipenuhi dengan informasi dalam menangani masalah penguasaan 3M.

Rujukan

Mohamad Johdi Hj. Salleh (2007). Guru Efektif dan Peranan Guru dalam Mencapai Objektif        Persekolahan Sekolah Rendah: Perspektif Guru Besar. Kuala Lumpur:UIAM. Seminar       Penyelidikan Pendidikan Institut Perguruan Batu Lintang Tahun 2007

Ringkasan Pembangunan Pendidikan 2001-2010. Kementerian Pendidikan Malaysia.Kuala           Lumpur.


No comments:

Post a Comment