Tuesday 29 May 2012

Ulasan Artikel 4

Tajuk : Penerapan Nilai Formastik Dan Kebolehcapaian Dalam Pengajaran Matematik Guru Sekolah Menengah Lepasan UPSI



Jurnal ini meneroka mengenai penerapan nilai pendidikan matematik khursusnya nilai formalistic dan kebolehcapaian di kalangan guru berijazah lepasan UPSI dalam pengajaran matematik sekolah menengah. Kekuatan jurnal ini ialah, setiap dapatan yang diberikan oleh penulis dibuktikan dengan petikan temubual bersama responden. Penulis juga terlebih dahulu menerangkan mengenai jenis nilai-nilai dalam pendidikan kepada pembaca. Setiap dapatan juga diulas oleh penulis disamping memberikan pendapat dan cadangan penulis sendiri. Di bahagian kesimpulan, penulis ada memberi cadangan untuk kajian lanjutan kepada pembaca.  Terdapat juga kelemahan bagi jurnal ini, antaranya ialah laras bahasa matematik yang digunakan oleh penulis untuk menerangkan mengenai jenis-jenis nilai dalam pendidikan matematik membuatkan pembaca perlu membaca penulisan itu berulang kali untuk memahaminya. Lagi sukar untuk memahami jika pembaca bukan dari golongan orang matematik atau pendidikan.

 Dapatan bagi kajian ini ialah, berlakunya penerapan nilai pendidikan matematik oleh responden dalam pengajaran di bilik darjah.  Responden lebih memberi keutamaan dalam penerapan nilai formalistic berbanding aktivis kerana bagi responden pengajaran yang melibatkan pelajar secara aktif memakan masa dan lambat. Guru juga mempunyai kekangan masa untuk menghabiskan silibus. Oleh itu, guru lebih suka memilih pengajaran berpusatkan guru kerana bagi responden penerangan konsep metematik adalah penting dan pelajar juga lebih mudah memahami. Responden juga lebih memberi keutamaan nilai kebolehcapaian berbanding nilai pengkhususan dalam pengajaran kelas. Responden membantu pelajar menyelesaikan masalah matematik kerana bagi mereka pelajar berpencapaian rendah belum bersedia menyelesaikan masalah sendiri, pelajar perlu dibantu secara individu dan setiap pelajar mempunyai keupayaan yang berbeza. Responden juga cenderung mengulang semula konsep matematik yang asas sebelum memulakan pengajaran baru kerana keseluruhan pelajar tidak mengingati konsep matematik asas. Selain itu responden juga mengamalkan strategi kata kunci.

Kesimpulannya, walaupun mempunyai kekangan masa, guru perlulah mempelbagaikan gaya pembelajaran bagi memastikan pelajar meminati dan tidak bosan mempelajari metematik. Pembelajaran secara aktif perlu supaya pelajar dapat menghubungkan pembelajaran metematik dengan kehidupan seharian serta pelajar berani bertanya jika menghadapi kesukaran dalam matematik.

No comments:

Post a Comment